Aby trajektoria samochodu nie uległa zmianie, idealnym mechanizmem jest ESP. Czy wiesz, czym jest ESP? Electronic Stability Program to elektroniczny korektor trajektorii, który może wykorzystywać czujniki do uruchamiania hamulców jednego lub więcej kół.
Jest on traktowany jako dodatkowy system bezpieczeństwa, a jego wpływ na zmniejszenie liczby wypadków na drodze został wielokrotnie udowodniony. Niemiecki producent Bosch połączył siły z Mercedesem w 1995 roku, aby opracować to urządzenie, które po raz pierwszy zastosowano w sedanie klasy S. Unia Europejska (UE) ustaliła, że od 2014 roku jest on obowiązkowy, więc muszą go mieć wszystkie samochody osobowe i dostawcze o masie poniżej 3,5 tony.
W wyniku tego przepisu bezpieczeństwo w Europie znacznie wzrosło. Statystyki europejskie donoszą o zmniejszeniu liczby poważnych wypadków nawet o 50 %, a poślizgów o 80 %. Według szacunków UE, urządzeniu temu przypisuje się zapobieganie około 2500 ofiarom śmiertelnym na drogach rocznie.
Czy wiesz, co to jest ESP?
To urządzenie zabezpieczające składa się z elektronicznej jednostki sterującej (ECU), czujników i siłowników umieszczonych w układzie hamulcowym. Czujnik kąta obrotu kierownicy zgłasza ruch kierownicy z kolumny kierownicy. Czujniki prędkości kierownicy znajdują się na kołach; współpracują one z systemem ABS i zgłaszają każde zablokowanie koła. Czujnik kąta skrętu i przyspieszenia poprzecznego monitoruje zachowanie pojazdu.
Kontrola stabilności
ECU ma ważne zadanie: około 25 razy na sekundę analizuje informacje przesyłane przez czujniki. Jeśli wykryje sprzeczności między nimi, interweniuje. W przypadku ryzykownej sytuacji hamuje najbardziej odpowiednie koło, dzięki czemu samochód odzyskuje swoją trajektorię; może również zmniejszyć moment obrotowy silnika z tym samym skutkiem. Po tym systemie do kierowcy należy jedynie ustawienie trajektorii samochodu, aby system mógł ją zinterpretować. ESP zapewni pomoc tylko w przypadku przekroczenia pewnych granic, w ramach praw fizyki; nie może czynić cudów.
ESP jest również bardzo pomocne w kontroli startu ze wzniesienia. Jeśli system wykryje rodzaj nachylenia, uruchamia hamulce na kilka sekund tuż przed tym, jak kierowca przełączy się z pedału hamulca na pedał gazu. Zapobiega to staczaniu się pojazdu do tyłu. Kolejną zdolnością tego urządzenia jest skrócenie drogi hamowania. Gdy kierowca mocno naciska na hamulec, aby szybko zwolnić, system zwiększa wspomaganie hydrauliczne. W osobnym artykule na https://tuningowo.pl, dowiesz się, jak sprawdzić, czy Twój system ESP i ABS w samochodzie działa prawidłowo.