Dlaczego akumulator samochodowy cierpi latem?

Większość osób wie, że zimą samochody trudniej się uruchamiają. Dzieje się tak dlatego, że w niskich temperaturach zimowych cierpi akumulator samochodowy. Co jest mniej powszechną wiedzą, to fakt, że wysokie letnie temperatury wpływają również na wydajność układu elektrycznego pojazdu, a akumulator jest zawsze głównym poszkodowanym elementem.

Dwa różne badania, potwierdziły, że około połowa wszystkich przypadków pomocy drogowej jest spowodowana awariami systemów elektrycznych. Z tego 30% to problemy z akumulatorem (rozładowania, uszkodzenia). Co prawda spora część z nich jest spowodowana nieuwagą kierowcy (najczęstszą jest pozostawienie włączonych świateł), ale reszta to efekt upałów. Jeśli chcesz przeczytać o zdarzeniach na drodze i awariach samochodów, między innymi akumulatorów, to odsyłamy do naszczecin.pl

Dlaczego ciepło wpływa na akumulator? Idealna temperatura pracy akumulatora samochodowego, serca układu elektrycznego samochodu, wynosi około 25°C. Wszelkie odchylenia od tej temperatury, czy to z powodu wzrostu czy spadku temperatury, wpływają na jego wydajność i skracają jego żywotność (może ona spaść nawet o 50% w temperaturze powyżej 50 stopni Celsjusza). Gdy akumulator Twojego pojazdu ma już kilka lat, może ulec uszkodzeniu lub przestać działać w okresie letnim.

Ekstremalne temperatury przyspieszają zużycie podzespołów, ponieważ cząsteczki siarki wewnątrz baterii szybciej się rozkładają. Przyspiesza to rozładowanie, ponieważ grawitacja jest stopniowo tracona w elektrolitach.

Aby uniknąć problemów, najlepiej jest prawidłowo konserwować akumulator, co pomaga przedłużyć jej żywotność. Powinieneś zacząć się martwić, gdy Twój akumulator ma więcej niż cztery lata. Wtedy warto sprawdzić jego stan przed wyruszeniem w daleką podróż.

Jak sprawdzić stan akumulatora?

Wiele dostępnych na rynku akumulator posiada plastikowy wyświetlacz z funkcjami hydrometru, którego kolor pokazuje stan akumulatora. Nie jest to do końca wiarygodne, gdyż wyświetlacz ten wykrywa tylko element, w którym jest osadzony, więc jego odczyt może być mylący… ale to pierwszy krok.

Użyj woltomierza, bardzo prostego w obsłudze urządzenia, które mierzy różnicę potencjałów elektrycznych między dwoma punktami obwodu w woltach. Przed jego zamontowaniem znajdź gumowe rękawiczki (akumulator zawiera kwas ołowiowy, więc unikniesz ewentualnych poparzeń chemicznych). Najlepiej zrobić to na postoju, po kilku godzinach odpoczynku samochodu.

Z reguły każde napięcie poniżej 12V świadczy o tym, że wydajność nie jest już odpowiednia dla danego pojazdu i najlepiej sprawdzić stan żywotności akumulatora. W tym momencie przydałoby się również ustalić przyczynę niskiego stanu naładowania. Jeśli akumulator nie jest zbyt stary, może to świadczyć o niesprawnym alternatorze lub luźnym pasku.

Jeśli nie jesteś pewien, jak korzystać z tych urządzeń, najlepiej zleć sprawdzenie stanu akumulatora w lokalnym warsztacie.

Powiązane teksty