LPG jest znacznie bardziej ekonomicznym paliwem niż benzyna i może być stosowany w niektórych samochodach, które mogą być zasilane zarówno gazem jak i benzyną. Dziś odpowiadamy na wszystkie najczęściej zadawane pytania dotyczące paliwa LPG.
Czy to prawda, że LPG uszkadza silnik?
Samo LPG nie uszkadza silnika, jeśli konwersja została przeprowadzona prawidłowo. Najbardziej krytycznymi punktami są zawory i ich gniazda, ponieważ w zależności od jakości przebudowy silnika, mogą one ulec zniszczeniu i uszkodzeniu w dłuższym okresie czasu (około 100.000 km). Modele przerobione przez samych producentów są zazwyczaj wzmocnione grubszymi zaworami.
Inną awarią, która może czasami pojawiają się są problemy z ruszaniem, lub brak mocy, ze względu na fakt, że wtryskiwacze nie zostały skalibrowane skutecznie. Rozwiązaniem tego problemu jest ponowna kalibracja, aż do znalezienia idealnego ustawienia. W przypadku samochodów przerobionych fabrycznie problem ten nie występuje.
Czy LPG może być niebezpieczne?
LPG jest łatwopalnym gazem, który jest przechowywany wewnątrz samochodu pod wysokim ciśnieniem. Ale podobnie jak benzyna, która jest również wysoce łatwopalna, jest ona przechowywana w bezpiecznych zbiornikach zgodnie z surowymi przepisami. Jeśli instalacja została wykonana prawidłowo, nie powinno być problemów z przeciekami. Co prawda, samochód z instalacją LPG może się zapalić, ale nie spowoduje to wybuchu gazu.
Czy przy LPG występują straty mocy?
Jeśli kalibracja wtryskiwaczy LPG została przeprowadzona prawidłowo, kierowca nie powinien zauważyć żadnych zmian w oddawaniu mocy podczas korzystania z benzyny lub LPG, ani żadnych zmian w dźwięku silnika.
Jak zamienić benzynę na LPG i odwrotnie?
Silniki z instalacją LPG zazwyczaj uruchamiają się na benzynie, ponieważ jest to łatwiejsze dla silnika, a następnie automatycznie przełączają się na LPG bez zauważenia przez kierowcę. Gdy rezerwy LPG spadną do określonego minimum, system zaczyna korzystać z benzyny. Kierowca może w każdej chwili, podczas jazdy lub postoju, wybrać jedno z tych paliw za pomocą przełącznika w kokpicie. Idealnie byłoby, gdyby LPG był używany wtedy, gdy będzie używany najczęściej (miasto, korki, krótkie podróże itp.), a benzyna wtedy, gdy będzie używana najrzadziej i gdy w pobliżu jest mniej stacji LPG (droga, autostrada, wycieczki itp.).
Czy LPG może być stosowane w każdym silniku?
Technicznie rzecz biorąc, każdy silnik benzynowy można przerobić na zasilanie LPG, ale niektóre typy silników są odradzane, np. silniki o dużej mocy, lub pracujące na bardzo wysokich obrotach. Warsztaty zajmujące się konwersją mają zazwyczaj listę silników, które można bez problemu przerobić